مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.
مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.

خاکستر گرم


خاکستر گرم اثر شاندور مارای داستان یک ژنرال بازنشسته ی ارتش امپراطوری اتریش ـ مجارستان است که در خانه ای قصر مانند و موروثی در تنهایی و انزوا روزگار می گذراند. همچون دیگر اثر ترجمه شده به فارسی از نویسنده، میراث استر، داستان از جایی شروع می شود که نامه ای از شخصی مربوط به گذشته ای دور می رسد. ژنرال چهل و یک سال و چهل و سه روز است که منتظر ملاقات با نویسنده ی نامه است تا از او سؤالی بپرسد.

از شباهت های دیگر دو داستان، دایه ـ مستخدم پیری است که در زندگی شخصیت اصلی نقشی مؤثر ایفا می کند. دایه ی آن داستان نو نو و این یکی نی نی است. ژنرال پس از دریافت نامه، نی نی را احضار می کند و از او می خواهد سالن پذیرایی خانه را که سالهاست مورد استفاده قرار نگرفته، برای پذیرایی از نویسنده ی نامه آماده کند.

داستان به نحوی جذاب بین گذشته و حال در نوسان است. زمان روایت دوـ سه ساعت و زمان داستان حدود هشت دهه پیش و پس از جنگ جهانی اول و  برچیده شدن بساط امپرای اتریش ـ مجارستان است.

خاکستر گرم هجده فصل دارد. ملاقات دو دوست در فصل دهم اتفاق می افتد. پیش از آن ضمن زمینه سازی لازم برای برخورد ژنرال و میهمانش، کنجکاوی خواننده برای ادامه ی داستان به اندازه ی کافی برانگیخته شده است. میهمان مردی هم سن و سال ژنرال به اسم کانراد است که پیش از خروج فرارگونه از ارتش و کشور، با او دوستان یک دل و یک جان بوده اند.

سؤال ژنرال مربوط به اتفاقی است که در آخرین مراسم شکار بین کانراد و او افتاده ( یا به عبارت دقیق تر قرار بوده بیفتد اما نیافتاده) و او احتمال می دهد که با رابطه ی کانراد با همسر مرحومش مربوط بوده است. او سئوالش را به نحوی مبسوط در بیش از صد صفحه می پرسد و این در حالی است که کل حرف هایی که کانراد در طول ملاقات می زند به زحمت به یک صفحه می رسد.

خاکستر گرم اثری تحلیلی و موشکافانه با توصیفاتی مؤثر و جاندار است که نخستین بار در سال 1942 در سرزمین مادری مارای، مجارستان به چاپ رسید، اما شهرتش را مرهون استقبال از ترجمه و انتشار آن به زبان انگلیسی است.

                                                                                      مرداد 1396

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مشخصات کتاب: خاکستر گرم، شاندور مارای، ترجمه ی مینو مشیری، نشر ثالث.

نظرات 5 + ارسال نظر

فضا و زمان وقوع داستان مثل کتاب معرفی شده قبلی فضای جالبی بنظر میرسد.
کم کم دارم وسوسه میشم در این فضا کتابی در دست بگیرم . متشکرم از معرفی این 2 کتاب که من هیچکدامشان را نمیشناختم.
و متشکر از نوشته مختصر و مفید و عالی تان.

مارش رادتسکی را جدا و پیش از این کار توصیه می کنم.
ممنون از توجه و لطف شما.

میله بدون پرچم 1396/06/01 ساعت 17:29

سلام
خوشبختانه این کتاب و میراث استر را دارم و نیازی نیست به حافظه یا لیست خریدم اضافه کنم!
مداد عزیز ظاهراً سفری به مجارستان در پیش دارید پیشاپیش آرزوی سفری خوش دارم برایتان

خاکستر گرم را بیش و پیش از میراث استر توصیه می کنم.
بوداپست در نوبت سفرهایم است.
از آرزوی پیشاپیشت ممنون.

سحر 1396/06/06 ساعت 17:54

این موضوع دوستانی که پس از سالها یکدیگر را بازمی یابند در حالی که خواننده رازشان را نمی داند، اغلب خیلی جالب و تکان دهنده از آب درمی آید. اتفاقا در شروع فصل صفر همین کتاب "نگویید ..." از نویسنده ای به اسم ضیا حیدر رحمان اسم برده می شود. کنجکاو شدم و جستجو کردم و دیدم کتابش که جزء بست سلرها بوده همین تم را دارد.
.........
من هم امیدوارم سفر خوشی داشته باشید.

خاکستر گرم ویژگی هایی را که نام برده اید دارد. به علاوه کم حجم و خوشخوان هم هست.
راستی چه خبر از نگویید...؟
ممنون از شما.

سحر 1396/06/07 ساعت 16:22

خبرها پیش شماست اتفاقا که نمیدانم دوستش دارید یا نه؛ از فصل صفر به بعد که شمارش معکوس هم دارد، برخلاف فصل یک، می رویم سراغ قضایای میدان تیان آن من و زندگی بدون موسیقی اسپارو ... خیلی تلخ است و گاهی حسابی اذیتم می کند.

نفهمیدم چطور شد که ما هفته پیش جیره مان را دریافت نکردیم. با کمال علاقه آن را دنبال خواهم کرد. منتظر ادامه مطلبم.

این "کانراد"، اصلا اشاره یا تلمیحی به "ژوزف کانراد"ی که مشناسیم داره؟
همین طوری به ذهنم رسید یک دفعه.
+ بسط دادن یک سوال به صد صفحه، طوری که داستان از تب و تاب تیفته، باید جالب باشه؛ البته از منظر خواننده، وگرنه از طرف نویسنده قطعا کار خیلی مشکلیه.

کانراد این داستان شباهتی به جوزف کنراد ندارد.
یکی از چیزهایی که باعث شده داستان از تب و تاب نیفتد رفت و برگشت هایی است که نویسنده به دفعات بین زمان حال و گذشته ترتیب می دهد.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد