مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.
مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.

مائوی دوم


مائوی دوم دهمین و یکی از مطرح ترین رمان های دان دلیلوست.

راوی داستان دانای کل و زمان آن سال های پایانی دهه ی هشتاد قرن بیستم است. نام داستان برگرفته از پرتره ی مائو اثر اندی وارهول است که نسخه ای از آن اوایل امسال در یک حراجی به مبلغ بیش از دوازده میلیون دلار به فروش رسید.

 داستان شامل یک پیش درآمد، یک موخره و دوبخش در 14 فصل است. پیش در آمد به مراسم ازدواج دسته جمعی 6500 زوج از پیروان فرقه ای مذهبی به رهبری پیشوایی اهل کره در مراسمی در یک ورزشگاه در آمریکا اختصاص یافته است. یکی از شرکت کنندگان در مراسم ، دختر جوانی به اسم کارن است که در آینده ی داستان نقشی محوری ایفا خواهد کرد. جمله پایانی پیش درآمد حاوی اندیشه ی محوری داستان است: « آینده متعلق است به جمعیت ها».

شخصیت اصلی داستان، بیل گری، داستان نویس مشهوری است که به اتفاق دستیارش، اسکات و معشوقه اش کارن، در انزوای کامل خبری در خانه ای بزرگ و دور افتاده زندگی می کند که  محل آن با دقت هرچه تمام تر مخفی نگاه داشته می شود. در شروع داستان اسکات به دستور بیل نزد بریتا که به عکاسی از اهالی ادبیات شهرت دارد می رود و از او می خواهد که برای عکس گرفتن از بیل به خانه او برود. سفر طوری برنامه ریزی می شود که بریتا نتواند آدرس خانه را شناسایی کند.

بیل چند سالی است که کاری چاپ نکرده. او دو سال است که آخرین رمانش را به پایان رسانده اما با وسواسی بی ثمر مشغول باز نویسی و اصلاح آن است: «حالا دیگر برای بقا می نویسم. برای آن که قلبم بزند.» 74 

اسکات قویا باور دارد بهتر است این رمان هرگز چاپ نشود چرا که چاپ آن باعث خواهد شد هاله ای که در اطراف بیل ایجاد شده از بین برود: « بیل همین حالا هم در اوج شهرت است. دلیلش را از من بپرس! چون سال های سال است که اثری از او به چاپ نرسیده ... بیل هرچه از صحنه ی ادبیات دورتر باشد بزرگ و بزرگ تر می شود.»80

بریتا حلقه ی ارتباط مجدد بیل با دوست و ناشر آثارش، چارلی می شود. چارلی رئیس کمیته ی عالی در زمینه ی آزادی بیان است. او به بیل اطلاع می دهد که شاعری جوان و گمنام، اهل سوئیس در جریان جنگ داخلی لبنان توسط یک گروه چریکی مائوئیست لبنانی به اسارت گرفته شده است و از او می خواهد با حضور در یک مصاحبه ی مطبوعاتی در لندن به آزادی گروگان کمک کند. بیل که پیش از این با پذیرش عکس گرفتن از خود قصد خروج از انزوا را داشته با شنیدن ماجرای شاعر سوئیسی خود را با تمام قوا درگیر آن می کند.

 مائوی دوم ـ همچون دیگر داستان های دلیلوـ اثری است به لحاظ ساختاری پیچیده و از جهات نظری روشنفکرانه و نظریه پردازانه. همپای نظریه ی تعلق آینده به جمعیت ها، موقعیت تروریست ها در جهان حاضر از دلمشغولی های دلیلو در این داستان است:

«رمان نویس ها و تروریست ها از یک جهت پیوندی غریب با هم دارند... سال ها پیش، پیش خودم خیال می کردم که رمان نویس توان آن را دارد که حیات  درونی فرهنگ را تغییر بدهد. حالا می بینم که بمب سازها و اسلحه به دستان آن قلمرو را به تصرف خود درآورده اند. آنها آگاهی انسان را هدف قرار داده اند و به آن حمله ور شده اند.» 64

«آن چه را تروریست ها به دست می آورند، رمان نویس ها از دست می دهند. تاثیر آنان بر خودآگاه جمعی بشر در جایی اوج می گیرد که نقطه ی افول ما رمان نویس ها در مقام شکل دهندگان به احساس و تفکر انسان ها به حساب می آید. خطری که آنان به نمایش می گذارند در تقابل با عجز ما در زمینه ی خطرناک بودن قرار می گیرد.»218

مائوی دوم ترجمه ی مجتبی ویسی است و انتشارات بوتیمار آن را به چاپ رسانده است.

                                                                        آبان1396

نظرات 4 + ارسال نظر

سلام
دو پاراگراف انتخابی از متن عالی بود .
نه اینکه باقی اینگونه نباشد . اما از این دو قسمت خوشم اومد .
متشکرم
طبق اکثر اوقات من نه تنها از این نویسنده چیزی نخوندم . بلکه نمیشناسمش .
حالا باید ببینیم باید با چه اثری ازش شروع کرد.

دان دلیلو از برجسته ترین نویسندگان زنده ی آمریکاست. توصیه می کنم با نویز سفید(برفک) شروع کنید.

صادقی 1396/08/29 ساعت 20:49

سلام
وقت بخیر
مطلبی از شما خوندم در وبلاگ قبلیتون در مورد کتاب میریام پرلاگرکوییست
من خیلی دنبال این کتاب گشتم، در آثار نشر نی و حتی در ترجمه های آقای بهرامی اما بی نتیجه بود.
شما این کتاب رو دارید؟ یا عکسی از جلد و مشخصاتش؟
میشه لطف کنید اگر اطلاعاتی در مورد کتاب دارید در اختیارم بگذارید؟
نشانی ایمیلم رو براتون گذاشتم
ممنونم

تصویر جلد کتاب را برایتان ارسال خواهم کرد. مشخصات کتاب را هم زیر یادداشتم آورده ام.

سحر 1396/08/30 ساعت 21:29

راستشو بخواین من یه بار "بادی آرتیست" رو همون اوایلش ول کردم و گفتم دیگه سراغ این نویسنده نمی رم، اما بعد که شما نویز سفید رو معرفی کردید، سعی کردم نظرمو عوض کنم!
این مطلب شما درباره ی مائوی دوم هم خیلی جالب بود. شاید دوباره برم سراغ این نویسنده.
اون "آینده متعلق است به جمعیت ها" چه کارکردی دارد؟!!

اولین کاری که از دان دلیلو خواندم بادی آرتیست بود. توصیه می کنم تمامش کنید .
دلیلو از این نگران است که قدرت واقعی و موثر در دست کسانی است که می توانند جمعیت های بزرگ را از طریق پاسخ گویی به خواست و تامین نظر آنها با خود همراه کنند.

میله بدون پرچم 1396/09/04 ساعت 15:13

سلام
یک اسارت در اواسط کار به استارت تبدیل شده است.

ممنون. درستش کردم.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد