مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.
مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.

کشف سوسیس کاری


کشف سوسیس کاری از آثار اووه تیم است که پیش از این چند اثر از جمله مثلا برادرم، دام گستر و درخت مار از او به فارسی منتشر شده است.

شخصیت اصلی داستان زنی است به اسم لنا بروکر. داستان در دو زمان گذشته ی دور و نزدیک می گذرد و مکان آن شهر هامبورگ است. گذشته ی دور، فاصله ی واپسین روزهای جنگ دوم جهانی  تا حدود دو سال پس از خاتمه ی جنگ را شامل می شود و تمرکز آن بر چند هفته ی پایانی جنگ است.

در گذشته ی نزدیک، راویِ نویسنده ی داستان که  خاطرات خوشی از طعم سوسیس کاری دکه ی خانم بروکر دارد، در پی کشف تاریخچه ی این سوسیس آغشته به سوس گوجه فرنگی و ادویه کاری، هفت سفر به هامبورگ می رود و در خانه ی سالمندان محل اقامت خانم بروکر، با او به گفتگو می نشیند. تعداد فصل های داستان با تعداد جلسات ملاقات یکی است.

خانم بروکر ابتدا منکر می شود که سوسیس کاری ابداع اوست، اما پس از آن که متوجه دلخوری راوی می شود به حقیقت اعتراف می کند و وعده می دهد در ملاقات های بعد داستان مفصل کشف یا ابداع آن غذا را برای او تعریف کند. خانم بروکر قصه گویی حرفه ای است و داستان او شامل همه ی اشخاص و چیزهایی است که در این کشف موثر بوده اند. این عناصر عبارتند از یک ناوی نیروی دریایی، یک نشان نقره ای رنگ سوارکاری، دویست پوست سنجاب روسی، دوازده متر مکعب چوب ، یک خانم کارخانه دارِ ویسکی خورِ تولید کننده ی سوسیس و ...

مهمترین عنصر این فهرست بلند بالا، ناوی نیروی دریایی به اسم برمر است و داستان در گذشته ی دور با ملاقات اتفاقی خانم بروکر با او در واپسین روزهای جنگ شروع می شود. در این زمان بروکر زنی متاهل و چهل و چند ساله است که به تنهایی زندگی می کند و برمر مرد جوانی حدودأ بیست ساله و متاهل است.

برمر که در مرخصی به دیدار همسر و فرزند خردسالش رفته، در مسیر بازگشت به محل خدمت، در هامبورگ به اجبار به دسته ی انتحاری شکار تانک می پیوندد و روز قبل از اعزام به محل خدمت جدید با لنا آشنا می شود. لنا او را به آپارتمان خود می برد و به رغم مخاطرات فراوان در آنجا پنهانش می کند. به فاصله ای اندک از حضور برمر در خانه ی بروکر، جنگ تمام می شود، اما لنا که نمی خواهد عشق تازه یافته اش را از دست بدهد، حقیقت را از او پنهان می کند.

کشف سوسیس کاری داستانی است با روایتی ترکیبی و از چند زاویه دید. روایت داستان آمیزه ای است از نقل قول های مستقیم عادی و آزاد، و روایت راوی به هر دو شکل شخصیت (در گذشته ی نزدیک) و دانای کل( در گذشته ی دور).

کشف سوسیس کاری از آثار مطرح نویسنده است. این داستان شیرین و جذاب، فرصتی مغتنم برای آشنا شدن با وضعیت آلمان پس از شکست در جنگ دوم جهانی و تاوان سنگینی است که مردمان آن کشور بابت پذیرش سلطه ی نازی ها بر میهن خویش پرداختند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مشخصات کتاب: کشف سوسیس کاری، اووه تیم، ترجمه ی حسین تهرانی، نشر چشمه.

نظرات 4 + ارسال نظر
میله بدون پرچم 1397/02/10 ساعت 16:04

سلام
جالب بود... آن گره پایانی داستان مرا به یاد انتهای رمان لیدی ال انداخت
به وضعیت آلمان پس از جنگ دوم اشاره کردید که مرا به یاد آثار هاینریش بل انداخت... در یکی از آنها (به گمانم سیمای زنی در میان جمع) اشاره کرده بود که با پول یک قوطی کبریت می‌شد یک اتاق را کاغذ دیواری کرد!

سلام و درود
من را هم یاد لیدی ال انداخت.
اووه تیم تحت تاثیر هاینریش بل است و در این کارش به نظرم تاثیر سیمای زنی در میان جمع محسوس است.
اتفاقا یکی از چیزهای جالب این داستان چیزهایی است که مردم در مبادلاتشان به جای پول از آنها استفاده می کردند و یکی از اصلی ترین آنها سیگار است.

آرش 1397/02/17 ساعت 01:53

سلام بسیار ممنون از معرفی و نوشتن راجع به اثر
متاسفانه توی کتابخونه ندارمش و تا دو سه ماه استطاعت و توانِ خریدش رو هم ندارم.
دیروز من ببر نیستم(اثر صفدری) رو _برای دومین بار_ شروع کردم و تا صبح تمومش کردم و الان هم که از کتابِ گوتیک فرد باتینگ فارغ شدم دارم بینِ خودخواهان (اثر توتنزی) و کشش ها (اثر کولارت) و منگی (اثر اگلوف) ده بیست سه پونزده هزاروشصت و شونزده میکنم ...!
با همه یِ این احوال اگه از انگشتی که خیلی بی صدا داره رویِ کتفِ چپم اسمِ پیتر اکروید رو کج و کوله (مثل رژه یگان دخانیات) مینویسه نگم این کامنت ناقص میمونه اما به دلقک و هیولا قول دادم شنبه آینده برم سراغشون!
مرگِ نور (اثر بن جلون) دیر اومده میخواد زود بره از گوشه کتابخونه چشم و ابرو میاد.
خلاصه الان فضای آزار زده یِ ریگستانِ صفدری و مسئله یِ خودکشی سیلویا پلات (با اون شعر درخشان پیش از سر کردن تو فرگاز) مه شده جلوی چشمام و مانیتور واضح رویت نمیشه!
اگر مربوط و نامربوط واژه پاشی ببخشید...
قصدم مشورت برای انتخاب کتاب امشب بود

سلام و درود
راستش با کمال تاسف هیچ کدام از کتاب هایی را که نام برده اید نخوانده ام و اگر بخواهم پیشنهادی بدهم باید مثل خودتان ده بیست سه پونزده کنم.
به جز سیلویا پلات بقیه نویسنده ها را نمی شناسم. سراغ شان خواهم رفت. ممنون.

سلام
تعریف دام گستر را از یکی از دوستان شنیده بودم . تبلیغات این کتاب رو هم در صفحات مجازی زیاد دیدم .اما هیچکدوم به خوبی شما شرحش نداده بودند.چه موضوع عجیبی کشف یک نوع سوسیس؟
این مخفی نگه داشتن برمر و اطلاع ندادن پایان جنگ توسط لنا منو به یاد چنین چیزی در یک فیلم که مربوط به همان دوره بود انداخت که هر چه فکر کردم یادم نیومد چه فیلمی بود.
از اثر پذیرفتن این نویسنده از هاینریش بل گفتید.اینروزا دارم کاترینا بلومِ بل رو می خونم.

سلام و درود
دام گستر را هنوز نخوانده ام اما دو کاری را که تا به حال از این نویسنده خوانده ام دوست داشتم.
از قضا این روزها در حال خواندن شهر ممنوعه هستم که شخصیت اصلی اش در مخفی کردن آدم ها تخصص دارد.
کاترینا بلوم از کارهای مطرح هاینریش بل است.

از کتابهای تازه انتشار یافته چجوری مطلع میشید؟

با سر زدن ادواری به کتاب فروشی ها و بیشتر راسته ی دانشگاه تهران. این اواخر باغ کتاب را هم کشف کرده ام که خودش حکایتی است.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد