مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.
مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.

بودنبروک ها



بودنبروک ها که به قول خالقش« سرنوشتش این بود که یکی از موفق ترین آثار ادبی آلمان و یکی از آن کتاب هایی بشود که در خانه ی هر آلمانی یافت بشود»، نخستین رمان توماس مان و یکی از برترین آثار ادبی همه ی زمان هاست.

داستان که عنوان فرعی آن زوال یک خاندان است اثری بر گرفته از سرگذشت خاندان نویسنده و حاوی شرح حال چهار نسل متوالی از یک خانواده ی رو به انحطاط  تجارت پیشه ی آلمانی  با محوریت خواهر و برادری از نسل سوم است.

داستان در سن 8 سالگی خواهر، آنتوان، آغاز می شود. برادر، توماس، که بناست بعدها با ریاست بر تجارتخانه ی موروثی در رأس خاندان قرار بگیرد یک سال بزرگ تر از آنتوان است. فرزندان دیگر خانواده شامل برادر بزرگتری به اسم کریستیان است که آدمی مریض احوال و اهل خوشگذرانی است و خواهری کوچکتر به اسم کلارا. در شروع داستان پدر بزرگ هنوز زنده و خانواده زیر سایه ی او و پدر در اوج ثروت و مکنت است. در اوایل داستان بودنبروک ها به مناسبت خرید خانه ی اشرافی و بسیار مجلل خود مهمانی ترتیب می دهند.

زوال بودنبروک ها که فروش خانه ی مزبور در اواخر داستان بارزترین نشانه ی آن است هم دلایل درونی دارد و هم بیرونی که توماس مان به رغم سن کم ( بیست و دو تا بیست و پنج سالگی) و تجربه ی اندک ادبی در هنگام نوشتن داستان در نشان دادن هردوی آنها چیره دستانه عمل کرده است. دلیل درونی ماجرا این است که در سلسله مراتب خانوادگی از نسل اول به بعد، فرزندان سرپرست خانواده، یا همان میراث بران مدیریت تجارتخانه، از پدران خود ضعیف ترند و نفر آخر آنها، هانو(تنها فرزند توماس) که شوکت خانواده و داستان با مرگ او به پایان می رسد، مزاجی ضعیف و گرایشات روحی لطیفی دارد که هیچ مناسبتی با حرفه تجارت ندارد. چیز دیگری که در مورد هانو گفتنی است این است که او همانند خود توماس مان اهل موسیقی است و حضور او این فرصت را در اختیار نویسنده قرار داده تا در جای جای داستان با مهارت و دقتی مثال زدنی به تجزیه و تحلیل و توصیف برخی قطعات واقعی و خیالی موسیقی بپردازد.

دلایل بیرونی زوال بودنبروک ها مربوط به تحولات اساسی اروپا و به تبع آن آلمان در قرن نوزدهم است. یکی از بارزترین نشانه های این تغییر و تحول، انقلاب 1848 است که همچون طوفانی سراسر اروپا را در نوردید. این انقلاب که کاریکاتوری بسیار جالب از آن در اوایل فصل چهارم به نمایش گذاشته می شود، در دوره ی کنسولی پدر خانواده، یوهان بودنبروک رخ می دهد. در اروپای جدید سیاست و تجارت که بودنبروک ها تا آن زمان در هر دو سرآمد بودند، آدم هایی از جنس و جنمی دیگر می طلبد؛ آدم هایی که هاگن اشتورم، خریدار خانه ی بودنبروک ها نماینده ی آنهاست.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مشخصات کتاب: بودنبروک ها، ترجمه ی علی اصغر حداد، نشر ماهی.

نظرات 3 + ارسال نظر

سلام
از این کتاب زیاد شنیده ام.
حتی یکبار از کتابخانه امانت گرفتمش تا بخوانم اما دست روزگار اجازه نداد حتی لای آن را باز کنم و دست نخورده پس دادمش و دیگر فرصت نشد به سراغش بروم.
هنوز از توماس مان کتابی نخوانده ام.
این روز ها در مسیر رفت و آمد خانه و محل کار در حال شنیدن کتابی از اورهان پاموک هستم به نام "جودت بیک و پسران" ، جالب اینجاست که آن کتاب هم مثل این کتاب سرگذشت سه نسل از خانواده را به تصویر می کشد که گویا زندگی پدر بزرگ، پدر و خود اورهان پاموک است و از دو ران عثمانی شروع و تا دهه 70 میلادی ادامه پیدا می کند.
راستی کتاب از لحاظ حجم، راست کار خودته نزدیک به 1000 صفحه منم ناپرهیزی کردم و رفتم سراغش.

برای شروع توماس مان مرگ در ونیز یا تونیو کروگر انتخاب های خوبی اند.
تعریف جودت بیک را شنیده ام. تمام که شد درباره اش بنویس تا ببینیم چقدر وسوسه کننده است.

میله بدون پرچم 1398/04/14 ساعت 06:37

سلام
از توماس مان یک تجربه نیمه کاره دارم... کوه جادو... آیا سبک روایی این کتاب با آن کتاب یکسان است؟

از آن تجربه ات خبر دارم. بودنبروک ها در قیاس با کوه جادو داستان (یا ماجرا) و در نتیجه دینامیک بیشتری دارد.

سلام
چند روز پیش سری به کتابخانه محل زدم و به پیشنهاد شما تونیو کروگر را از آنجا گرفتم و شروع به خواندن کردم. اصلا این توماس مان هم داستانیه برا خودش. کتاب متن روانی نداره و گاهی اوقات پرش های عجیب غریبی در داستان اتفاق میفته که منو مجبور به بر گشت به عقب و دوباره خواندن می کنه.در واقع یه جورایی متنش ادبیه.
حالا بخونم ببینم اصطلاحاً سوادم میکشه باهاش ارتباط برقرار کنم یا نه.

توماس مان ازدر دوره ی حاکمیت نازی ها بر آلمان به بعد درخارج از کشورش زندگی می کرد. او در آن دوره در جایی گفته هرکجا من باشم ادبیات آلمانی همانجاست.من می گویم هرکجا او باشد ادبیات ناب همانجاست. از تونیو کروگر لذت ببرید و در پایان در باره اش بنویسید.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد