مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.
مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.

وداع


رمان  وداع از آثار شاخص نویسنده ی ایرلندی جان مک گاهرن است.

شخصیت اصلی و راوی داستان معلم جوانی ایرلندی است که مشغول تعریف کردن ماجرای آخرین روز کاری خود است و در همین اثنا به نحوی غیر خطی به مرور زندگی خود از اوان کودکی تا روز یاد شده می پردازد.

وداع داستانی تأثر برانگیز و تأثیر گذار با دو خداحافظی است؛ خداحافظی نخست همان خداحافظی با مدرسه است که علتش ازدواج راوی که فرزند خانواده ای کاتولیک است با زن پروتسانی آمریکایی است.

ازدواج در دوره ی یک ساله ی مرخصی راوی در انگلستان صورت گرفته و به طور رسمی و قانونی ثبت شده است لیکن کلیسا و اجتماع سنتی کاتولیک زادگاه راوی، ایرلند، حاضر به پذیرش آن نیست و این عمل را کاری نابخشودنی در ردیف زنا می شمارد و به این ترتیب راوی که نه سال سابقه ی کار دارد در معرض اخراج از مدرسه قرار می گیرد که تحت نفوذ کلیساست. البته با توجه سوابق کاری مثبت او و هم به جهت حفظ ظاهر به وی پیشنهاد می شود خود استعفا دهد و رضایت نامه نیز دریافت کند اما برای او موضوع به این سادگی ها نیست چرا که او قصد دارد حسابش را با کشور و فرهنگ و مذهبش یکسره کند.

خدا حافظی دوم امّا از نوعی کاملاً متفاوت است و موضوع آن مرگ مادر راوی است که زنی بسیار دوست داشتنی است. در تاریخ ادبیات کم نیستند داستان هایی که از زاویه ی نگاه یک فرزند به رابطه ی مادر و فرزندی می پردازند، اما کمتر داستانی است که در آن این رابطه به دور از هرگونه شعار زدگی و احساسات گرایی با چنین لطافت و جذابیتی به تصویر کشیده شده باشد.  

از دیگر نکات جالب توجه وداع شباهت های روایی بخش هایی از آن با اولیس جیمز جویس است . شیوه ی روایت داستان در صحنه های مربوط به مدرسه که در طول داستان پراکنده است، از اتفاقات داخل کلاس و محوطه تا حضور راوی در دفتر مدیر یاد آور اولیس و به خصوص فصل نستور از کتاب اول آن داستان  و حضور استیون در مدرسه است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مشخصات کتاب: وداع، جان مک گاهرن، ترجمه ی علی شیعه علی، انتشارات نوای مکتوب.

نظرات 2 + ارسال نظر
میله بدون پرچم 1402/11/18 ساعت 15:50

سلام بر مداد گرامی
هر دو وداع سخت و تأثربرانگیز است... روح همه مادران از جمله مادر گرامی شما شاد

سلام و درود فراوان
مک گاهرن از کشفیات جالب سنوات اخیرم است. یک کار دیگر هم از او خوانده ام که کمتر از وداع جذاب نیست و در موردش خواهم نوشت.
یاد رفتگان شما هم به خیر و گرامی.

باکونین 1402/11/19 ساعت 03:36

درود به شما
و چقدر خوشحال شدم دیدم از نویسنده‌ای نوشتید که با همه ویژگیهای منحصر بفردش مهجور است و گمنام.
من پنج رمان از او خواندم که همه عالی بودند اما دو اثرش برای من مانند برخورد رعدی سرد اما سوزان با استخوان بود
ممنونم بابت اشتراک تجارب خوانش و نقدهای دقیق تان

سلام و درود فراوان
با مک گاهرن به تازگی آشنا شده ام و علاوه بر وداع، تاریکی را هم از او خوانده ام. حتما سراغ کارهای دیگرش هم خواهم رفت.
ممنون از لطف همیشگی شما.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد