مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.
مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.

سرشار زندگی


پیش از این در یادداشتم در مورد رمانی دیگر از جان فانته گفته ام که او درهر کدام از رمان هایش بخشی از زندگی نامه ی خود را می نویسد. سرشار زندگی بخش مربوط به تولد نخستین فرزند اوست.

در زمان این داستان راوی به اتفاق همسر باردارش در لس آنجلس، در خانه ای نسبتا بزرگ و ویلایی زندگی می کنند که به تازگی خریده اند.

در شروع داستان کف تخته پوش آشپزخانه به طرزی خطرناک در زیر پای همسر راوی، جویس، درهم می شکند و فرو می ریزد. راوی به منظور صرفه جویی در هزینه تعمیرات مورد نیاز در فرش کف چوبی خانه که موریانه ها صدمات جبران ناپذیری به آن زده اند به سراغ پدرش می رود که بنایی بازنشسته و شخصیت اصلی اثر دیگر فانته، رگ و ریشه است و هر کس آن داستان را خوانده باشد می تواند حدس بزند راوی با این تصمیم چه بلاهایی را به جان می خرد.

راوی علاوه بر مشکل کف خانه با مشکل دیگری هم روبروست و آن گرایشات مذهبی کاتولیکی است که پس از بارداری به تدریج در همسرش پدیدار شده و از این حیث که کاتولیک ها پیش گیری از فرزند آوری را گناه می شمرندری، موافق طبع پدر اوست که نوه های فراوان، آن هم از جنس پسر می خواهد. 

ترتیب پسر شدن نوه ها را مادر راوی با گذاشتن حبه های سیر در هر سوراخ و سنبه ی لباس او داده است، بقیه ی کار را پدرش به عهده می گیرد که هیچ مانعی را در سر راه تولد نوه های متعددش بر نمی تابد.

سرشار زندگی همچون دیگر آثار فانته اثری جذاب و خوشخوان با زبانی شیرین و طنزآمیز است. ترجمه ی کتاب توسط محمد رضا شکاری انجام شده و نشر اسم آن را به طرح جلدی مینیمال و زیبا به چاپ رسانده است.

نظرات 2 + ارسال نظر

سلام
طرح جلد خیلی جالبی داره
چند باری در عکس‌های کتابفروشی‌ها و ویترین‌ها این طرح جلد رو دیده بودم و همیشه فکر میکردم این طرح مربوط به یک رمان ایرانی باشه.
از جان فانته هیچ اثری نخوانده‌ام و هیچ اثری هم از او در بین کتابهای نخوانده موجود در خانه ندارم، باید سری به باقی یادداشتهای شما درباره این نویسنده بزنم

سلام و درود
طرح جلد عالی است. خیلی وقت نیست که آثار جان فانته به فارسی تزجمه شده. فکر کنم تا به حال سه رمان از او منتشر شده باشد که آنها را خوانده و در موردشان نوشته ام. هر سه کار جذاب و خواندنی اند و از آن میان از غبار بپرس شاهکار نویسنده محسوب می شود.

میله بدون پرچم 1399/06/19 ساعت 18:18

سلام
رگ و ریشه را چند وقت پیش اینترنتی ابتیاع کردم و به کتابخانه اضافه کردم. بعد از خواندن آن حتماً به سراغ این هم خواهم آمد. به نظر می‌رسد طنزش باب میل باشد.

درود بر میله بدون پرچم
کما بیش مطمئنم که هر دو کار را خواهی پسندید. از غبار بپرس را هم از قلم نینداز.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد