مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.
مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.

کاکا سیاه کشتی نارسوس


رمان نه چندان بلند کاکا سیاه کشتی نارسوس از آثار شاخص جوزف کنراد و یکی از جذاب ترین داستان های دریایی است.

داستان چنان که از اسمش بر می آید عمدتاً در یک کشتی می گذرد؛ کشتی باری که از هندوستان عازم لندن است. راوی بحث بر انگیز داستان که گاه از ضمیر « ما» و گاه از «من» استفاده می کند، یکی از خدمه ی کشتی است. 

مرد سیاه پوست مذکور در اسم داستان، ملوان میان سالی است به اسم جیمز ویت که صحنه سازی ورود با تأخیر و در آخرین لحظه ی او به کشتی، نشان از نقش خاص او در داستان دارد. مهمترین ویژگی جیمز ویت این است که ظاهراً بیمار است و خدمه ی کشتی به حسب این که بیماری او را باور کنند یا نکنند به دو گروه تقسیم می شوند. سینگلتون که مسن ترین و با تجربه ترین ملوان حاضر در کشتی است، بیماری ویت را باور می کند و آن را چیزی بدشگون تلقی می کند که می تواند کشتی و سرنشینانش را به خطر بیاندازد.

پیش بینی سینگلتون در گذر کشتی از اقیانوس هند به اطلس، در حوالی دماغه ی خطرناک و غالباً طوفانی امید نیک تحقق پیدا می کند و این فرصت را به کنراد (که خود یکی از سرنشینان کشتی بوده) می دهد تا یکی از قوی ترین و مهیج ترین صحنه های دریایی تاریخ ادبیات را خلق کند که در آن کشتی و خدمه اش همچون پیکری واحد و زنده در تلاش و تکاپویی بسیار دشوار و تا آستانه ی مرگ به تصویر در آمده اند. از دیگر نقاط قوت داستان، توصیفات بسیار زیبا، شاعرانه و تابلو مانند صحنه های خشم و آرامش دریاست.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مشخصات کتاب: کاکا سیاه کشتی نارسوس، جوزف کنراد، ترجمه ی سهیل سمّی، انتشارات ققنوس.

نظرات 2 + ارسال نظر
مهرداد 1399/09/22 ساعت 14:09

سلام.
طبق معمول تا به حال اسمش را هم نشنیده بودم.
ممنون

سلام و درود
اثر کم حجم و بسیار جذابی است.
ممنون از لطف شما.

میله بدون پرچم 1399/09/23 ساعت 15:52

سلام بر مداد
کنراد و باز هم داستان‌هایی که بر روی کشتی و دریا می‌گذرد. من تجربه دل تاریکی و رهایی را از این نویسنده داشته‌ام. فکر کنم گزینه بعدی از این نویسنده یا لرد جیم و یا نوسترومو را بخوانم. شما کدام گزینه را پیشنهاد می‌دهید؟
البته از این کتاب هم حس خوبی گرفتم.

کنراد از نویسندگانی است که شاهکارهای زیادی دارد که از آن جمله اند دو اثری که نام برده ای. توصیه من اول لرد جیم است که البته داستان دشوارتری است.
کا کا سیاه کم حجم و بسیار خوشخوان است و می توانی سریع و خارج از نوبت آن را بخوانی.
یادم انداختی که رهایی را هنوز نخوانده ام.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد