مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.
مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.

هنرمندی از جهان شناور


هنرمندی از جهان شناور دومین رمان کازوئو ایشی گورو است.

زمان روایت سالهای 1948، 1949و 1950است که به ترتیب عنوان سه فصل داستان اند و زمان داستان سال های پیش و پس از جنگ دوم جهانی است.

شخصیت اصلی و راوی داستان نقاش معروفی در سنین بازنشستگی است به اسم اونو. او ساکن خانه ای قصر مانند و تک افتاده است که دسترسی به آن از طریق پلی نوستالژیک امکان پذیر است. او خانه را در مزایده ای نه بر اساس بیشترین قیمت پیشنهادی بلکه بر اساس بیشترین صلاحیت اکتسابی در فرایندی که از آن با عنوان « مزایده ی حیثیت» یاد می کند خریداری کرده است.

اونو دو دختر دارد. دختر بزرگ او ازدواج کرده و صاحب پسری در سنین کودکی است که نسل جدید کشورش را در داستان نمایندگی می کند. دختر دوم در سنین ازدواج است و موتور محرک داستان، ماجرای خواستگاری ناموفق پیشین و نگرانی در مورد خواستگاری جدید اوست.

اونو احساس می کند دخترانش او یا به تعبیر دقیق تر گذشته ی او را در پا پس کشیدن خواستگار قبلی مقصر قلمداد می کنند و از او انتظار دارند در روند خواستگاری جدید محتاط تر باشد. او برای فهم چرایی تقصیر خود به کنکاش در گذشته ی خویش می پردازد، و در این اثنا تاریخ معاصر کشورش را به طور عام و تاریخ تحول نقاشی ژاپن در این دوره را به طور خاص مرور می کند.

هنرمندی از جهان شناور رمانی لطیف و خوشخوان با جذابیت های خاص آثار ایشی گورو است. ترجمه ی کتاب کار یاسین محمدی است و نشر فراز آن را به چاپ رسانده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
میله بدون پرچم 1399/10/17 ساعت 17:30

سلام بر مداد گرامی
تجربه سه کتاب قبلی که از این نویسنده خوانده‌ام همگی مؤید آن بوده است که جایزه نوبل به درستی به ایشان تعلق گرفته است. این کتاب و تسلی ناپذیر دو کتابی است که در کتابخانه‌ام موجود است و هنوز خوانده نشده است.

درود بر میله بدون پرچم
در مورد ایشی گورو آن چه توجهم را جلب کرده تنوع بسیار زیاد ژانر ، موضوع و مضمون آثار اوست. موافقم که او شایستگی نوبل را داشته. کار بعدی که از او در نوبت خواندن دارم غول مدفون است.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد