مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.
مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.

برف بهاری ـ یوکیو می شیما



برف بهاری نخستین کتاب از چهارگانه ی دریای حاصلخیزی است.

داستان با این جملات شروع می شود:« در مدرسه هرگاه صحبت به جنگ ژاپن و روسیه کشیده می شد، کی یو آکی ماتسوگائه از صمیمی ترین دوستش شیگه گونی هوندا می پرسید که چقدر از وقایع آن زمان را به یا می آورد.«

کی یو آکی ماتسوگائه شخصیت اصلی داستان و شیکه گونی هوندا از اشخاص محوری آن و عامل اصلی ارتباط دهنده ی چهار کتاب دریای حاصلخیزی است. جنگ ژاپن و روسیه که ذکر آن رفته است به مجموعه ی نبردهایی دریایی اطلاق می شود که در سالهای 1904 و1905 بین دو کشور درگرفت و ژاپن که تنها سه دهه پیش از آن با اصلاحات امپراطور می جی  دوره ی انزوای هفتصد ساله ی تحت نظام فئودالی شوگان ها را پشت سر گذاشته بود، با پیروزی در آن به عنوان قدرتی توسعه طلب پا به صحنه ی رقابت های استعماری جهانی گذاشت.

کی یو آکی که دو عموی خود را در جنگ یادشده از دست داده، در شروع داستان پسر جوانی هژده ساله است. او تنها فرزند خانواده ای ثروتمند و نسبتاً نو کیسه است که مالک ملکی بسیار وسیع، با باغی زیبا و مشهور در پایتخت است. پدر کی یو آکی چند سالی او را نزد خانواده ای با ریشه های اشرافی امّا در حال زوال و نه چندان ثروتمند به نام آیاکورا گذاشته اند تا آداب و سنن ملی، اشرافی و درباری را بیاموزد. خانواده ی آیاکورا دختری به اسم ساتوکو دارد که دو سال از کیو آکی بزرگتر است و کیو آکی و او بخشی از کودکی خود را با هم گذرانده اند. برف بهاری که عاشقانه ترین کتاب دریای حاصلخیزی است، داستان عشق شور انگیز و تراژیک این دو است به یکدیگر.

 کیو آکی در زمان داستان معلم سرخانه ای دارد به اسم اینوما که در کتاب های بعدی هم ایفای نقش خواهد کرد. کیو آکی برخلاف پدرش که مردی عیاش و خوشگذران است و در این راه تا آنجا پیش رفته که معشوقه اش را به صورت علنی در منزلی در کنار ملک خود اسکان داده ، در معاشرت با جنس مخالف پسری بی تجربه و بی دست و پاست.

 مناسبات کی و آکی و ساتوکو عجیب و پرتنش است. در حالی که از جهاتی به نظر می رسد آن دو یکدیگر را دوست دارند، از جهاتی دیگر و به خصوص از زاویه نگاه کیو آکی به نظر می رسد ساتوکو قصد آزار او را دارد. سرنوشت رابطه ی پر فراز و نشیب این دو در نهایت با دو نامه رقم می خورد؛ یکی که بنا نیست خوانده شود ولی خوانده می شود و دیگری که به عکس باید خوانده شود اما نخوانده به آتش سپرده می شود. در فاصله ی بین این دو نامه بر آنها مسلّم می شود که عاشق یکدیگرند. آن دو بدون اطّلاع خانواده ها و به کمک ندیمه ی ساتوکو و هوندا به دیدار یکدیگر می روند و در سرخوشی و سرمستی عشقشان غرق می شوند. امّا این  آغاز راه طولانی و دشوار دلدادگیِ متقابل آنهاست؛ راهی که حضور خواستگاری از خانواده ی سلطنتی برای ساتوکو یکی از جدی ترین موانع  آن است.

از ماجراهای ظاهراً فرعی اما در واقع کلیدی برف بهاری، حضور دو شاهزاده از خانواده ی سلطنتی تایلند در مدرسه ی  کیو آکی است. زمانی که کیو آکی، هوندا و دو شاهزاده به منزل ویلایی ساحلی خانواده ی کیوآکی می روند دو اتفاق مهم رخ می دهد. نخست آن که هوندا با عقاید بودایی در مورد تناسخ (که می شیما خود به آن باورداشت) آشنا می شود و دیگر این که در ساحل بر روی بالاتنه برهنه ی کیو آکی سه خال واضح در موقعیتی خاص نسبت به یکدیگر در زیر بغل و سینه ی چپ او توجه هوندا را به خود جلب می کند.

در پایان این کتاب دفترچه خاطراتِ حاوی خواب ها و رویاهای کیو آکی  به دست هوندا می رسد؛ این دفترچه  که او آن را تا آخرین کتاب مجموعه حفظ خواهد کرد، نقشی به سزا در زندگی آتی وی و در روند داستان ایفا خواهد نمود.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مشخصات کتاب: برف بهاری، یوکیو می شیما، ترجمه ی غلامحسین سالمی و سمیّا صیقلی، انتشارات نگاه.

نظرات 1 + ارسال نظر
میله بدون پرچم 1401/04/23 ساعت 15:10

سلام بر مداد گرامی
از آنجایی که همین چند روز قبل خواندن یک کتاب جنایی ژاپنی از نویسندگان متأخر را به پایان رساندم می‌توانم بگویم این کتاب برف بهاری از آن ژاپنی‌های اصل است

سلام و درود
می شیما در کنار کاواباتا دو تن از عمده ترین نویسندگانی هستند که در پدید آمدن آنچه می توان رمان ژاپنی خواند نقش داشته اند. جالب است که می شیما سه بار کاندید دریافت نوبل ادبیات بود که یک بار آن جایزه به کاواباتا تعلق گرفت.
یادداشتت را در باره ی آن کتاب خواهم خواند.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد