مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.
مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.

مجوس


مجوس که در زمره ی برترین آثار داستانی به زبان انگلیسی است، نخستین رمان جان فاولز است.

شخصیت اصلی داستان، لوکاس اورفه، مرد جوان انگلیسی فارغ التحصیل آکسفورد است که درگیرودار عشقی نصفه نیمه به دختر ی استرالیایی به اسم الیسون، شغلی به عنوان معلم زبان انگلیسی در جزیره ای در یونان پیدا می کند. او که بی میل نیست به مناسباتش با الیسون پایان دهد شغل را می پذیرد و قبل از عزیمت به محل مأموریت با معلمی که پیش از او در این شغل بوده ملاقات می کند. فرد مزبور به نحوی مبهم و کنجکاوی بر انگیز او را از نزدیک شدن به مکانی خاص در جزیره برحذر می دارد.

مکان مورد نظر منزل ویلایی مردی بسیار ثروتمند و با نفوذ و در عین حال بسیار فرهیخته به اسم کنخیس است. اورفه  که بی جهت نام چنگ نواز اسطوره ای یونان برای او انتخاب نشده از سر کنجکاوی پا به حریم کنخیس می گذارد؛ حریمی اسرار آمیز و اولمپ گونه با مالکی با امکانات و اقتداری همچون زئوس.

 کنخیس که از دوره ی اشغال یونان توسط نازی ها سابقه ی مشکوکی دارد در یک کلام آدمی اهل بازی است. بازی مورد علاقه ی او تئاتر و مباحث مورد علاقه اش متافیزیک و روانکاوی است. کنخیس به نحوی برنامه ریزی شده اورفه را به خود جلب و او را وارد نمایشی روانکاوانه و اساطیری می کند؛ نمایشی پیچیده، شگفت انگیز و سرشار از عدم قطعیت که با استفاده از امکاناتی فراتر از حد تصور به اجرا در می آید و به دفعات شخصیت اصلی و به تبع او خواننده را  ناگزیر می سازد در فهم خود از تمامی رخدادهای گذشته ـ که دائماً بر حجم آنها افزوده می شود ـ بازنگری کند.

داستان پایانی سئوال برانگیز و نامعلوم دارد. مشهور است که فاولز در پاسخ به نامه های خوانندگان که مایل بودند بدانند آیا اورفه و الیسون نهایتأ به یکدیگر خواهند رسید یا خیر به فراخور موقعیت آنان پاسخ های متفاوتی داده است. برای مثال در پاسخ به بیماری مبتلا به سرطان که نامه اش را از بیمارستان فرستاده بود نوشت آن دو به یکدیگر خواهند رسید اما در پاسخ به خواننده ای دیگر عکس آن را گفت.

___________________________________

مشخصات کتاب: مجوس، جان فاولز، ترجمه پیمان خاکسار، نشر چشمه.

نظرات 2 + ارسال نظر

سلام
با توجه به این که سابقه کتابخوانی شما نشان داده که علاقه زیادی به کتاب های حجیم دارید چند وقت پیش که این کتابو تو کتابفروشی دیدم یاد شما افتادم و گفتم باب میل شماست. منتها اگر اشتباه نکنم قیمت 105هزار تومانی اش برق از سرم پراند و همه چیزو فراموشش کردم
سوژه ابتدای داستان سوژه ایست که فراوان استفاده شده، جا یا چیزی که فردی از آن منع می شود و آن فرد با ولع بیشتری به سراغ آن می رود و این آغازگر ماجرایی می گردد. اما این ماجراها اینطور که شما فرمودید گویا ماجراهای مکرری نیستند و حسابی خواننده را با پیچیدگی های خودشون سرگرم می کنند. علی الخصوص با این عدم قطعیتی که فرمودید فراوان در ماجرا ها و اتفاقات این کتاب یافت میشه و میتونه خواننده رو به چالش بکشه.
دوست داشتم درباره این کتاب بدونم. فکر می کنم مختصر و مفید تر از این دیگه نشه درباره اش گفت و از این بابت از شما ممنوم

سلام و درود
یادم است به دوستی که می گفت فوبیای کتاب حجیم دارد گفتم من یه جور هایی به عکس اگر سالی چند داستان حجیم نخوانم به نظر م انگار کتاب نخوانده ام. مجوس آنقدر ها حجیم نیست. چیزی حدود یک سوم قطرش به دلیل نوع کاغذ آن است. اما قیمتش من را شوکه کرد.
آنچه می توانم به مطلبم در مورد این داستان اضافه کنم این است که نویسنده اش از چهره های شاخص داستان نویسی پست مدرن است .
ممنون از توجه شما.

میله بدون پرچم 1398/03/12 ساعت 16:38

سلام
خیلی جالب بود. ولی آن عددی که در کامنت مهرداد ذکر شده است برق از سر من پراند!!
مگر چند صفحه است؟!

سلام و درود
الآن در سفر هستم و کتاب در دسترسم نیست. فکر کنم چیزی بین ۷۰۰ و ۸۰۰ باشد.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد