مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.
مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.

کلکسیونر


کلکسیونر رمان دیگری است از خالق مجوس، جان فاولز

شخصیت اصلی داستان، فرد گلک، مرد جوان مجردی انزواطلب و وسواسی است که علاقه ی ویژه ای به شکار و جمع آوری پروانه دارد. او کارمند جزء شهرداری است و در همانجاست که عاشق میراندا می شود. میراندا دختر دانش آموز و سپس دانشجویی بسیار زیباست که در نزدیکی محل کار فرد منزل دارد.

فرد  که آدمی نسبتاً فقیر است پس از چند سال شرط بندی در فوتبال، شانس می آورد و مبلغ هنگفتی برنده می شود. او که هرگز حتی با میراندا هم کلام هم نشده فکر می کند پول دار شدن فاصله ی تا پیش از این غیر قابل عبور بین او و محبوبش را از بین برده و بنا براین بدون آن که روح میراندا خبر داشته باشد تصمیم به تصاحب او می گیرد.

فرد در تدارک این کار، منزلی بزرگ و ویلایی در جایی بسیار خلوت در حومه ی لندن می خرد و با دقت خلاف کاری حرفه ای آن را برای نگهداری اجباری محبوبش تجهیز می کند. او همزمان رفت و آمدهای میراندا را زیر نظر می گیرد تا در فرصتی مناسب او را با استفاده از مواد صید ونگهداری پروانه ها شکار و به ویلای خود منقل می کند. او که آدمی تنزه طلب است و بهیچ عنوان قصد تعرض به میراندا را ندارد. او عمیقاً امیدوار است محبوبش در حبس پی به نیات پاکش ببرد و به ماندن با او رضایت دهد. نکته ی جالب توجه و ترسناک در مورد فرد این است که او اقدامش را عملی اخلاقاً موجه می داند که هر کس دیگر نیز اگر امکان مالی اش را داشته باشد انجامش می دهد. همانطور که هرکس اخلاقاً مجاز است به صید پروانه بپردازد.

داستان شامل چهار بخش است، دو بخش بلند اول و دوم با حجمی کمابیش برابر و دو بخش کوتاه است. راوی بخش اول فرد است. بخش دوم شامل محتویات دفترچه ی یادداشت های روزانه ی میراندا است. ماجراهای این بخش عمدتاً همان ماجراهای بخش نخست، منتها از زاویه دید میرانداست. راوی بخش های سوم و چهارم مجددا فرد است.

کلکسیونر دومین رمان فاولز و نخستین اثر منتشر شده از اوست. در پشت جلد کتاب آمده که این اثر پس از انتشار موفقیتی عظیم پیدا کرد و منتقدین آن را به عنوان نخستین تریلر روانشناسانه ی مدرن ستایش کردند.

مترجم کتاب پیمان خاکسار است و نشر چشمه آن را به چاپ رسانده است. 

نظرات 2 + ارسال نظر
میله بدون پرچم 1399/01/22 ساعت 08:35

سلام بر مداد گرامی
دنیا پر از کلکسیونر شده است! همه هم برای خود توجیهات اخلاقی دارند. این کتاب را حتماً در برنامه خرید می‌گذارم. فرم آن را پسندیدم.
ممنون

درود بر میله بدون پرچم
میان همه ی کلکسیونر ها اما این یکی چیز دیگری است. خواندنش را جدا توصیه میکنم. داستانی است برای خودش.
ممنون از لطف و توجهی که داری.

سحر 1399/01/30 ساعت 18:32

درود،
خیلی از تریلرهای معاصر عمیقاً وامدار این رمان هستند ... من اما فقط فیلمش را دیده ام، اما با توصیف شما کتابش هم باید جذاب باشد.

سلام و درود بر سحر گرامی
جان فاولز اساسا نویسنده تاثیر گذاری است. در کتاب های با موضوع رمان مدرن و پست مدرن فراوان به نام او و آثارش بر می خوریم که متاسفانه هنوز تعداد زیادی از آنها ترجمه نشده.
این کتابش هم در نوع خودش بسیار جذاب و خواندنی است.
در مورد نسبت ادبیات و سینما به نظرم می رسد سینما دین سنگینی به رمان دارد که تقریبا در هیچ موردی امکان ادای آن را به طور تمام و کمال نداشته و ندارد. تنها خاصیت سینما در این مورد این است که آدم را به اشتباه بیاندازد که چون فیلم را دیده بی نیاز از خواندن داستان است.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد