مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.
مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.

شاه، بی بی، سرباز


دومین رمان ناباکوف، شاه، بی بی، سرباز، واریاسیون دیگری است بر تمی که مادام بواری و آناکارنینا دو واریاسیون بسیار مشهور آنند.

مثل آن دو داستان دیگر در اینجا هم مثلثی عشقی شکل می گیرد. اسم شخصیت رأس اول مثلث این داستان مارتاست. او زن جوان و ظاهرأ سرد مزاجی است که بناست مزاج سردش تضمینی بر وفاداری او نسبت به شوهرش درایر باشد که تاجری است موفق و رأس دوم مثلث در اشغال اوست. رأس سوم به مرد جوانی به اسم فرانتس تعلق دارد. فرانتس بنا به توصیه ی مادرش که از بستگان درایر است از شهرستان به برلین آمده و به عنوان کارمند در فروشگاه بزرگی که به درایر تعلق دارد استخدام شده است. در شروع داستان فرانتس در قطار ی که با آن به برلین می آید  بدون این که درایر و همسرش را بشناسد با آنها همسفر می شود و در همان نگاه نخست زیبایی مارتا توجهش را جلب می کند.

فرانتس به دلیل ارتباط خانوادگی با درایر او را عمو خطاب می کند و اوقات زیادی در خانه ی او می گذراند و در خلال همین رفت و آمدها به خانه ی درایر است که آن مثلث عشقی شکل می گیرد.

مارتا که با سرنوشت تراژیک اما بواری و آنا کارنینا آشناست ـ و زیرکی و فریبکاریش بیشتر به اِما شبیهش می کند ـ  می خواهد داستان خود را به گونه ای دیگر رقم بزند؛ اما چیزی که نمی داند آن است که او ورق بی بی بازی پاسور، یا مهره ی وزیر بازی شطرنجی است که توسط دست تقدیر در حال بازی است.

شاه بی بی سرباز مثل دیگر آثار ناباکوف اثری چند لایه با پاساژها و ارجاعات متعدد آشکار و پنهان در جای جای آن است که کشف و فهم  آنها لذت خواندن داستان را دوچندان می کند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مشخصات کتاب:شاه، بی بی، سرباز، ولادیمیر ناباکوف(به قول مترجم نابوکوف)، ترجمه ی رضا رضایی، نشر ثالث. 

نظرات 3 + ارسال نظر

سلام
من با آثار ناباکوف از طریق آذر نفیسی آشنا شدم. کتاب "آن دنیای دیگر" به بررسی لایه‌های پنهان آثار ناباکوف پرداخته. به نظرم باید ابتدا دو سه اثر مهم ناباکوف را می‌خواندم بعد می‌رفتم سراغ این کتاب.

سلام و درود
به نظرم نباید زیاد نگران پیچدگی های آثار ناباکوف بود ضمن این که همه ی آثارش از این نظر در یک سطح نیستند. برای مثال پنین که از کارهای شاخص اوست اثری پیچیده نیست. در مقابل چیزهای شفاف که در زمره ی بهترین آثارش نیست به شدت سخت فهم است.

میله بدون پرچم 1400/05/20 ساعت 18:15

سلام بر مداد گرامی
با خواندن مطلب به نظرم رسید کمی تا قسمتی به خنده در تاریکی نزدیک است. چیزهای شفاف بیشتر به دعوت به مراسم گردن زنی نزدیک بود. خب ترجیح من این است که اگر هوس پاساژگردی با ناباکوف به سرم زد از گروه پنین و خنده در تاریکی و لولیتا و... بخوانم. از نخوانده‌هایی که در کتابخانه از این نویسنده دارم ماری، پنین و زندگی واقعی سباستین نایت است.

سلام و درود
درست گفته ای. این داستان را می شود با خنده در تاریکی در یک گروه گذاشت. فکر کنم دعوت به مراسم گردن زنی اولین کاری است که از ناباکوف خوانده ام و موضوع مربوط به خیلی وقت پیش است بنابر این چیز زیادی از آن یادم نیست. از بین ماری و پنین دومی را اول بخوان که کاری به کل متفاوت و در زمره ی شاخص ترین آثار نویسنده است. البته آتش کم فروغ را هم نباید از قلم انداخت که به نظرم برجسته ترین اثر اوست.

علیرضا 1400/05/30 ساعت 01:07

سلام. من وبلاگ شما رو به شکل عجیبی پیدا کردم. می‌خواستم ببینم که در زبان فارسی اشاره‌ای به تابلوی دسیسه‌ی یولیوس سیلویس شده یا نه؛ و فقط در بلاگفای شما اشاره‌ای بهش شده بود.
مطالب دیگرتون رو که مطالعه کردم، متوجه شدم نوشته‌ای خیلی خوب و جالبی دارید و دوست دارم که اگر امکانش باشه، باز هم بهشون سری بزنم.
با این وجود، مطلب دیگه‌ای که که به ذهنم خطور کرد عجیب بودن نوشتن در این گوشه‌های متروکه‌ی وب بود. غیر از دشواری هم‌رسانی و اشتراک، ممکنه به ناگه از سوی مالکین بلا‌گ مطالب حذف بشند.
کار شخص من سئو سایت هست. با وجود این که متوجه‌ام کار با بلاگ‌سکای تا به چه حد لذتبخشه، به شما پیشنهاد می‌کنم برای خودتون وب‌سایت شخصی‌ای تدارک ببینید و مطالبتون رو اونجا نگهداری کنید.
اگر هم علاقه‌مند به خونده شدنشون هستید، می‌تونید اکانت‌هایی موازی در ویرگول و توییتر بسازید، و خلاصه‌ای از مطالب رو با لینک به سایت شخصی‌تون هدایت کنید.
از دشواری سایت ساختن هم نباید نگران باشید. فقط باید یک هاست (با ظرفیت بیش از یک گیگابایت و ارائه‌دهنده مطمئن، توصیه من افرازنت) تهیه کنید و برنامه وردپرس رو روی اون نصب کنید.
برای آموزش هم روی اپارات ویدیوهای متعددی هست و هم خود فروشنده‌ی هاست می‌تونه کمکتون کنه.
باید بگم گزینه‌ی گوگل سایتز رو هم دارید. در گوگل جستجو کنید : Google Sites.

ممنون از لطف، توجه و راهنمایی های ارزشمند شما.
از قضا پیش از این سه بار به دلیل پاک شدن بخش هایی از نوشته هایم در محیط های وبلاگ مجبور به جابجایی به محیط جدید شده ام.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد