مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.
مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.

کوکورو


ناتسومه سوسه کی از نخستین و برجسته ترین پایه گذاران ادبیات مدرن ژاپن است و کوکورو(به معنای دل) از آثار شاخص او و پرخواننده ترین رمان ژاپنی است.

راوی بدون نام داستان مرد جوانی شهرستانی است که برای تحصیل دانشگاهی به توکیو آمده است. او در یکی از تعطیلات خود در منطقه ای ساحلی با شخصیت اصلی داستان آشنا می شود که از او بالقب سنسی به معنی استاد یاد می کند. سنسی مرد مسنی متأهل، بدون شغل و بدون فرزند است که لقب استاد را به جهت تأثیر معنویش بر راوی گرفته است. سنسی آدمی بدبین، کم حرف و منزوی با رفتاری عجیب و معمایی است که از همان ابتدا بنا به دلایلی که برای خود راوی روشن نیست توجه و علاقه ی وی را بر می انگیزد.

زمان روایت حدود سه سال منتهی به چند هفته پس از مرگ امپراطور می جی در 1912 و زمان داستان حدود چهار دهه منتهی به همین تاریخ است. امپراطور می جی بانی مدرن سازی ژاپن و به تبع آن پدیدار شدن انسان مدرن ژاپنی است که بارزترین ویژگی آن به باور نویسنده تنهایی است. به قول سنسی«تنهایی بهایی است که ما باید در ازای تولد و زندگی در دوران مدرن بپردازیم: دورانی آکنده از آزادی، خود بسندگی و منیّت.» تنهایی انسان مدرن درونمایه ی اصلی کوکورو است.

مرگ می جی مصادف است با وخامت حال پدر راوی در میانه ی داستان، و در همین زمان است که نامه ی مفصل سنسی به دست او می رسد. نامه ای که شرایط خانه ی پدری اجازه ی خواندن آن را به راوی نمی دهد اما جملات پایانی آن با عث می شود تا او بدون اطلاع، سراسیمه به سوی توکیو بشتابد و در قطار نامه ی سنسی را بخواند که متن آن عیناً نیمه ی دوم داستان را به خود اختصاص می دهد.

سنسی که پیش از آن اعلام داشته به هیچکس حتی خودش هم اعتماد ندارد رازی دارد که آن را از همه کس حتی همسر محبوبش پنهان کرده و بنا به اصرار راوی به او قول داده است که روزی آن را بر او آشکار کند. نامه ی سنسی حاوی راز اوست.

 در کوکور تنها راوی و شخصیت اصلی نیستند که فاقد نامند. از بقیه ی افراد هم تنها با القابی نظیر پدر، مادر، برادر، شوهر خواهر،بانو و همسر یاد می شود. در این بین تنها یک استثنا وجود دارد و او «ک» است که راز سنسی  به او مربوط است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مشخصات کتاب: کوکورو ، ناتسومه سوسه کی، ترجمه ی قدرت اله ذاکری، انتشارات برج.

نظرات 3 + ارسال نظر
میله بدون پرچم 1402/02/07 ساعت 23:43

سلام بر مداد گرامی
ک آدم را به یاد محاکمه کافکا می اندازد!
خیلی دوست دارم به زودی این کتاب را که یکی از برترین رمان های ادبیات ژاپن است بخوانم. آمین.

سلام و درود
من هم یاد کافکا افتادم اما این داستانی به کل متفاوت است. اینجا بناست رازی افشا شود و بنابر این نباید اسامی را ذکر کرد.
کوکورو داستان کم حجم و جذابی است که خواندنش چندان طول نمی کشد. در حال حاضر نخستین رمان نویسنده، من یک گربه هستم را در دست خواندن دارم که چنان که پیش از این گفته ام احتمالا نخستین رمان با یک راوی حیوان است.

داود صباغ 1402/02/09 ساعت 10:50

با درود.آنچه از معرفی کتاب فهمیدم شباهت کتاب با محتوای کتاب«غرب زدگی»آل احمد است.آل احمد هم به تقلید از تی.اس الیوت و نیز هایدگر،ظهور ماشینیسم را بلایی می داند که ارکان سنتی جامعه را متلاشی می کند ولی بدیلی برای آن ندارد.گرچه به نظر من گذار از جامعه سنتی به جامعه مدرن اجتناب ناپذیر است و غرب ستیزی-به بهانه مخالفت با مدرنیسم-چیزی جز جوامع و دولتهای تصنعی و عقب مانده را به دست نمی دهد و به هرحال همانطور که کودک روزی نوجوان و نوجوان،جوان و جوان،پیر می شود،خواهی نخواهی مدرنیسم هم در همه جا طلوع خواهد کرد واین ما هستیم که باید درایت ودرک حیات در زمانه مدرن را داشته باشیم کمااینکه گویا ژاپن در این امر موفق بوده است.

درود فراوان بر شما. با نظرتان در مورد نفی مدرنیته به شیوه ای که آورده اید و نتایج آن موافقم. در مورد سوسه کی به نظرم موضوع بیش از نفی محاسبه ی هزینه فایده ی مدرن شدن است.
مدرن شدن هم مثل هر تحول اجتماعی هزینه ها و فایده های خودش را دارد که چنان که به آن توجه داده اید برای همه ی جوامع یکسان نیست. مهم این است که بتوان مزایای آن را به حد اکثر و معایبش را به حد اقل رساند.

باکونین 1402/02/14 ساعت 16:06

سلام و درود چقدر عالی نوشتید البته من اول رمان بلند رو خوندم همون که اسمشم آوردید و بعد از تموم کردن پل رویاها از تانیزاکی میرم سراغ کوکورو که فکر کنم باچان هم ترجمه شده از این عزیز در انتشارات برج اخیرن یک رمان متحیر کننده و بشدت متفاوت خوندم که دلم نیومد بهتون معرفی نکنم رمان خودخوار اثر روکه لاراکی من این خودخوار رو در سه روز دوبار خوندم باور کنید جایی از رمان باعث شد خشکم بزنه باورم نمیشد درحال خوندن کتاب هستم و این کشف چنان رضایتی در من به وجود آورد که مدتها بود چنین شکاری نکرده بودم بین کتابها و یک مجموعه داستان جمع و جور به نام کابوسهای کارلوس فوئنتس اثر حسن بلاسم که نشر مد منتشر کرده

سلام و درود فراوان بر شما
ممنون از لطف شما. این روزها مشغول خواندن اولین رمان سوسه کی ام که احتمالا اولین رمان با یک راوی حیوان است. پیش از آن هم به توصیه ی شما زوال بشری دازای را خواندم که در باره اش خواهم نوشت. کتاب هایی را که معرفی کرده اید حتما خواهم خواهند.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد