مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.
مدادسیاه

مدادسیاه

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع آزاد است.

آلگرو


آلگرو رمان متفاوتی سرشار از موسیقی است از آریل دورفمن.

شخصیت اصلی و راوی داستان، موسیقی دان و آهنگ ساز برجسته، موتزارت است. داستان در 9 سالگی موتزارت شروع می شود. در این زمان خانواده ی موتزارت در لندن زندگی می کنند و او تحت تعلیم و حمایت معنوی مرشد خویش، یوهان کریستیان باخ، فرزند یوهان سباستیان باخ است که به دلیل اقامتش در لندن با عنوان باخ لندن از او یاد می شود. موتزارت در حاشیه ی یکی از اجراهای مشترک خود با باخ لندن با چشم پزشکی میان سال به اسم جک تیلور آشنا می شود که فرزند چشم پزشک مشهوری در سنین پیری و بازنشستگی ملقب به شوالیه تیلور است.

شوالیه تیلور سالها پیش چشمان باخ پدر را در دو نوبت عمل کرده است. عمل ظاهراً ناموفق از کار در آمده و باخ نابینا شده و اندکی بعد درگذشته است. در این زمان باخ لندن پسری نوجوان بوده و فوت پدر مسیر زندگی او را به کل تغییر داده است. باخ لندن از آن زمان کینه ی شوالیه را به دل گرفته و در دوره ی بزرگسالی و شهرت دست به تخریب چهره ی او در جامعه ی اشرافی و دربار زده است که این امر بر شهرت فرزند او نیز تأثیری نامطلوب به جای گذاشته است.

در این میان امّا رازی وجود دارد که تلاش برای گشودن آن موتور محرک داستان است و جک تیلور معتقد است افشا شدنش به اعاده ی حیثیت پدرش خواهد انجامید؛ رازی که با اسم موسیقیدان بزرگ معاصر باخ پدر، جورج فردریک هندل گره خورده است.

جک تیلور که به هیچ طریق دیگر امکان دسترسی به باخ لندن را ندارد، موتزارت را واسطه قرار می دهد تا راز یاد شده را با او در میان بگذارد. داستان یک مقدمه ، دو بخش و یک مؤخره دارد. در پایان بخش اول که عنوان آن لندن است تلاش موتزارت نه ساله برای کمک به حل راز مزبور به جایی نمی رسد.

تلاش تیلور بی نتیجه می ماند اما این آخرین تلاش او نخواهد بود و موتزارت طی سالیان بعد که در نخستین گام 13 سال و در گام بعدی 11 سال دیگر جلو خواهد رفت بیشتر و بیشتر درگیر ماجرا خواهد شد تا از طریق گشودن راز سباستیان باخ راز زندگی و هنر خود را بگشاید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مشخصات کتاب: آگرو، آریل دورفمن، ترجمه ی حسام امامی، نشر برج.

 

 

نظرات 3 + ارسال نظر
الهام 1402/03/18 ساعت 15:41 https://yanaar.blogsky.com/

سلام
در هم تنیدن سرشار از موسیقی زندگینامه یک نابغه با رمز و راز درام جنایی کاری است که احتمالاً دورفمان جسارت و توانایی‌اش را داشته ... فکر می‌کنم نتیجه باید خواندنی باشد.

سلام و درود
دورفمن به چندین هنر آراسته است که اطلاعات گسترده از موسیقی یکی از آنهاست. تفسیر ها و توصیفات او از بعضی قطعات موسیقی در این داستان شاهدی بر این مدعاست.
کتاب همانطور که حدس زده اید اثر جذاب و خوشخوانی است.

میله بدون پرچم 1402/03/21 ساعت 17:44

سلام بر مداد گرامی
چه طرح جالبی و با توجه به اعتمادی که از خواندن اعتماد به این نویسنده دارم باید کاری خواندنی باشد.

سلام و درود فراوان
اعتمادت به دورفمن کاملا بجاست.داستان بسیار جذابی است. تنوع ژانر و سبک و موضوع آثارش هم جالب توجه است.

باکونین 1402/03/27 ساعت 02:47

سلام و سپاس بابت معرفی کتاب آگرو از دورفمان این کتاب رو چند مدت بود که برای سفارشش تردید داشتم و دیدن این یادداشت شما کمک زیادی به من کرد امیدواریم نویسا و مانا باشید

سلام و درود فراوان
با شناختی که از دورفمن پیدا کرده ام خودم کتاب هایش را بدون تردید تهیه می کنم و به شما هم همین توصیه را دارم.
ضمنا زوال بشری و ساعت ستاره را از کتاب های توصیه شما خوانده ام که یادداشت های شان را به زودی منتشر خواهم کرد.
ممنون از لطف و توجه شما. سلامت و شادکام باشید.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد