-
بائودولینو
1389/09/19 10:14
با ئودولینو اثر امبرتو اکو آمیزه ای تحسین برانگیز از قصه های شاه و پریان، تاریخ، الهیات مسیحی و به میزانی کمتر فلسفه است. بستر شکل گیری داستان آخرین دوره جنگهای صلیبی است که در آن صلیبیون در سال ۱۲۰۴ میلادی در مسیر عزیمت به بیت المقدس، قسطنطنیه را فتح و غارت می کنند. اقدامی که برخی مورخین آن را آغاز زوال این شهر و...
-
میدان ایتالیا
1389/09/15 10:33
میدان ایتالیا، اثر آنتونیو تابوکی، رمانی است کم حجم که به زندگی سه نسل پیاپی از یک خانواده ایتالیایی در مدت زمانی حدود صد سال منتهی به دهه های ۶۰ و ۷۰ قرن بیستم می پردازد. میدان ایتالیا نخستین رمان تابوکی است و با وجود حجم اندک وگستره زمانی زیاد، در تیپ سازی و شخصیت پردازی بسیار موفق است. شخصیت های اصلی داستان اینها...
-
راوی در رمان
1389/09/13 10:56
رمان از انواع ادبیات داستانی است و داستان نیازمند راوی است. راوی موجودی خیالی است که به نیابت از طرف نویسنده داستان را روایت می کند. در تفاوت راوی و نویسنده کافی است توجه داشته باشیم که هر داستان گر چه تنها یک نویسنده دارد، می تواند چندین راوی داشته باشد. راوی را بر حسب آنکه نقشی در داستان به عهده داشته باشد یا صرفا...
-
تنهایی پر هیاهو
1389/09/07 10:38
« سی و پنج سال است که در کار کاغذ باطله هستم ». این جمله شروع داستان و سر آغاز پنج فصل از هشت فصل تنهایی پر هیاهو، اثر بهومیل هرابال، نویسنده سرشناس معاصر اهل چک اسلواکی سابق است. راوی داستان، شخصیت اصلی آن هانتاست و من ماجرای او را چنان که خود در مورد شیوه کتاب خواندنش گفته خواندم: « مثل مکیدن آب نبات و یا مزه مزه...
-
ناپدید شدگان
1389/09/06 10:44
ناپدید شدگان، اثر آریل دورفمن، رمانی واقع گرایانه و نسبتا کم حجم است با سه راوی که از آن میان یکی دانای کل، و دوتن دیگر ازاشخاص داستان اند. در این یادداشت به بیان ویژگی خاص راوی های شخصیت داستان خواهم پرداخت و به همین دلیل بر فصل های ۲و ۵ و ۸ آن تمرکز خواهم نمود که توسط آنها روایت می شود. به جهاتی که روشن خواهد شد به...
-
خاطرات پس از مرگ باس کوباس
1389/08/30 10:58
خاطرات پس از مرگ باس کوباس، اثر نویسنده برزیلی ماشادو دآسیس، رمانی است در ژانری که می شود اسمش را گذاشت ژانر مرده ی قصه گو. خاطرات این گونه آغاز می شود: « گاهی اوقات حیران می مانم، نمی دانم این خاطرات را از اول شروع کنم یا از آخر، به عبارت دیگر از تولد خودم یا از مرگم. قبول دارم، رسم و راه رایج این است که آدم از تولد...
-
سلین و سه نقطه هایش
1389/08/30 10:48
سفر به انتهای شب، به همراه مرگ قسطی و قصر به قصر، شاهکارهای سه گانه ی داستانی لویی فردینان سلین، نویسنده شهیر فرانسوی اند. سفر به انتهای شب اولین رمان سلین و مربوط به سال ۱۹۲۳ است. مرگ قسطی در ۱۹۳۶ و قصر به قصر در ۱۹۵۷منتشر شده اند. برای بسط بیشتر موضوع این یادداشت، علاوه بر این سه گانه به اثر دیگر او دسته دلقکها هم...
-
ژاک قضا و قدری و اربابش
1389/08/29 11:04
میلان کوندرا در مقدمه نمایش نامه خود به نام ژاک و اربابش که اقتباسی است از ژاک قضا و قدری و اربابش ، اثر دنی دیدروـ یا به قول خودش، واریاسیون او بر این اثرـ می گوید تاریخ رمان بدون ژاک قضا وقدری ناقص و نا مفهوم خواهد بود. کوندرا در جای دیگری از همان مقدمه در بیان ویژگی بارز اثر دیدرو می گوید، در کل ادبیات دو رمان وجود...
-
اعتماد
1389/08/20 11:07
پل الوآر در مجموعه ی ای آزادی (ترجمه محمد تقی غیاثی) شعری دارد باعنوان: به زنانی که آنان می اندیشند. بخشهایی از این شعر چنین است: «... بانوی خوابشان، نیروی مردانگی به آنان بخش، بهروزی روی زمین بودن در این سیاهی بی کران، لبهای عشقی عطاشان کن، که به شیرینی فراموشی درد و رنج باشد. ...» آریل دورفمن داستانی فوق العاده جالب...
-
انواع رمان
1389/08/15 10:52
این بخش عمدتا حاوی برداشتهای آزاد من از هنر رمان ، اثر میلان کوندرا ( ترجمه پرویز همایون پور) است. مسیر تحول موضوعی رمان را در انطباق با تحولات تارخی آن می توان به طریق زیر ترسیم نمود: ۱. رمان رویداد گرایانه دن کیشوت را سر آغاز رمان می دانند. رمان رویداد گرایانه از سروانتس آغاز گردیده است. از آنجائیکه رمان منحصرا...
-
چرا مدادسیاه؟
1389/08/06 12:17
درجایی خوانده ام که آمریکائیها در آغاز برنامه فرستادن انسان به فضا با این مشکل عجیب و پیش بینی نشده مواجه شدند که در آنجا به دلیل فقدان جاذبه خودکار برای نوشتن قابل استفاده نیست. آنها پس از چند سال تحقیق و صرف میلیونها دلار، موفق به اختراع نوعی خودکار خاص شدند که می شد در محیط بدون جاذبه با آن نوشت. این کار...
-
تریسترام شندی
1389/07/29 11:11
تریسترام شندی یا چنانچه لارنس استرن اثر خویش را نامیده است، زندکانی و عقاید آقای تریسترام شندی، در ردیف آثار داستانی کلاسیک تراز اول همچون دن کیشوت، تام جونز و ژاک قضا قدری قرار دارد و پست مدرن ترین همه ی کلاسیک ها است. از ویژگی های اصلی داستانهای پست مدرن جلو گیری نویسنده از واقعی پنداشتن داستان توسط خواننده و تلاش...
-
گفتگو در کاتدرال
1389/07/28 11:14
بعضی رمان ها گویی برای آن نوشته شده اند که اثبات کنند رمان، چنان که متفکر برجسته ی روس میخائیل باختین گفته است، گونه ای ادبی است که هنوز به اتمام نرسیده و همه ی ظرفیت هایش را آشکار نکرده است. گفتگو در کاتدرال، شاهکار ماریو بارگاس یوسا، یکی از این رمان هاست. ویژگی بارز گفتگو در کاتدرال شیوه ی روایت فوق العاده استثنایی...